Anonyymi (ei varmistettu)
Ylioppilaskirjoitukset lähestyvät koko ajan, ja reilun vuoden päästä lähes jokainen ikätoverini tietää, miten ne kuuluisat kirjoitukset menivätkään. Osa juhlii menestystä, kun taas osa nieleskelee katkerana saamaansa B:tä pitkästä matematiikasta.

Kertovatko ylioppilaskirjoitukset todella omasta tasostamme opiskelijoina? Entä miten selittää itselle rankka pettymys, kun kursseista on saanut kiitettäviä, ja ylioppilaskirjoitusten arvosana onkin aivan jotain muuta?

Ylioppilaskirjoitukset puhuttavat koko ajan, ja moni opettaja painottaa usein, että: "Tämä asia on tärkeä kirjoituksissa" tai "Tätä asiaa kysyttiin viime vuonna." Opiskelijoita valmistellaan kokoajan tulevaa koitosta varten. Kaikki pohtivat, kannattaako kirjoittaa historia vai biologia vai sittenkin molemmat. Mietimme omia vahvuuksiamme ja samalla pohdimme, mistä saisimme eniten hyötyä tuleviin opintoihin. Toisaalta moni valitsee kohdan, josta aita on matalin eli ottaa kirjoitettavakseen aineet, joihin tarvitsee lukea mahdollisimman vähän.

Opettajat usein sanovat, että ylioppilaskirjoituksissa opiskelijat pääsevät näyttämään omat tietonsa ja taitonsa eri aineissa. Heidän kaikki tietonsa summataan yhteen, ja tulos näkyy karuna kirjaimena paperilla. Mielestäni on ihan hassua, että kolmen vuoden opiskelu kiteytetään yhteen ainoaan kirjaimeen, ja sukulaisten kysyessä tuloksia, opiskelija tuomitaan parin kirjaimen tähden tyhmäksi tai neroksi. Eihän se voi olla niin mustavalkoista?

Mielestäni ylioppilaskirjoitusten merkitystä painotetaan turhan paljon, sillä ne tuottavat monelle hyvälle opiskelijalle paineita, ja moni päätyy alisuoriutumiseen. Kirjoitustilanteessa monen kädet vapisevat, ja mielessä pyörii sanat: "Pakko saada hyvä. Pakko." Lisäksi moni opiskelija päätyy vain tavoittelemaan hyviä arvosanoja, sen sijaan, että haluaisi kehittää omia tietojaan ja taitojaan. Tavoitteet ovat tällöin pintasuuntautuneita, ja opitut asiat pysyvät usein mielessä vain tarvittavan ajan eli ylioppilaskirjotuksiin asti. Onko tiedosta hyötyä, jos sen avulla saa E:n, mutta kuukausia myöhemmin samaa asiaa kysyttäessä opiskelijalla ei ole mitään tietoa asiasta?

Matleena Parkko